Na co zwrócić uwagę szukając wykonawcy strony internetowej?
Internet jest pełny firm (małych i dużych agencji) czy prywatnych osób, tzw. freelancerów wykonujących strony internetowe. Praktycznie każdy szukający wykonawcy zetknął się z problemem znalezienia odpowiedniego. Jest ich na tyle dużo, że naprawdę ciężko o całkowicie bezbłędny wybór. Praktycznie każdy wykonawca to inny poziom usługi i poziom cenowy – te dwie rzeczy niestety nie idą często w parze.
W takim razie czego jak szukać wykonawcy, na co zwracać uwagę?
- Doświadczenie i fachowość wykonawców (wygląd, UX, UI)
- Dbanie o szczegóły przekładające się na konwersje
- Komunikacja na linii zleceniodawca-zleceniobiorca
- Różnice w poziomach cenowych – co z czego wynika.
Doświadczenie i fachowość wykonawców
Nie jest łatwo rozpoznać braku fachowości czy doświadczenia osobie, która go sama nie ma. Jednak są proste sposoby, którymi można się kierować:
- wnikliwe przeglądanie portfolio, przyglądanie się szczegółowo wykonanym stronom
- rozmowa telefoniczna, gdzie warto posłuchać kto o co pyta, jak rozmawia – jeśli potrzebujemy fachowej usługi, gdzie poprowadzą Nas za rękę nie zlecamy strony tam, gdzie pytają Nas: „Co Pan/Pani chce?” ale tam, gdzie pytają: „Jakie ma Pan potrzeby, czym się zajmuje firma itp.” Dobry wykonawca wie czego potrzebujecie i czego potrzebuje Wasza firma na podstawie przeprowadzonego z Wami wywiadu.
Dbanie o szczegóły przekładające się na konwersje
Dobry wykonawca zbuduje Waszą nową stronę tak, że będzie ona dużo lepiej konwertować od powiedzmy to, jeśli robicie nową, „starej strony”. Oznacza to, że kampanie reklamowe zaczną działać dużo lepiej od tych, które realizowaliście wcześniej.
Po czym ocenić, że wykonawca wie co robi?
- należy poprosić go wytłumaczenie w jaki sposób chciałby przerobić naszą stronę, nie musi podawać szczegółów, bo przecież przed rozpoczęciem pracy trudno wgryźć się w temat ale poproście go aby odpowiedział czym będzie się kierował.
Różnice w poziomach cenowych – z czego to wynika
Jak to jest, że jeden wykonawca robi „tą samą” stronę za 1 tys. zł., drugi robi podobną za 2,5 tys. zł, a kolejny robi za 4 tys. zł, a jeszcze inny za 8 tys. zł. Wykonawcy to ludzie i firmy o różnym poziomie zaawansowania.
Najlepiej zobrazować to w punktach – przykład/uproszczenie czego powinniśmy się spodziewać:
- Strona internetowa ok. 5 podstron za 1 tys. zł. – freelancer, poziom wiedzy i doświadczenia bardzo niski, często jest to osoba, która stawia pierwsze kroki w branży. Wdrożenia
- Strona internetowa ok. 5 podstron za 2,5 tys. zł – firma lub doświadczony freelancer, potrafiąca zrobić bardzo dobrą stronę stosunkowo niewielkim kosztem
- Strona internetowa ok. 5 podstron za 4 tys. zł. – w tym przedziale cenowym spotkasz raczej agencje, które starają się mocno konkurować na rynku, przez to ograniczają koszty i strony nie różnią się tak mocno od tych z niższej półki cenowej.
- Strona internetowa ok. 5 podstron za 6 tys. zł i powyżej – dobrze radzące sobie agencje, gdzie przy jednej stronie często pracuje kilka osób. Powinieneś(aś) spodziewać się, że do każdego zadania jest oddzielna osoba (grafika, wdrożenie, marketing).
Niestety zdarza się, że freelancer stawiający pierwsze kroki w branży wycenia stronkę na dużo więcej niż pozwalają mu na to możliwości, a agencje (chcące uchodzić za takie) robią nam wdrożenia gotowych motywów graficznych – nie na pracując się zbytnio. Trzeba na to bardzo uważać aby nie przepłacić.
W powyższym porównaniu cenowym oczywiście nie zostały ujęte aplikacje pisane pod klienta, które często kosztują dużo więcej i którymi nie zajmujemy się w tej publikacji.